مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20096 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

گناهكاري كه آبروي او ميان مردم از بين رفته، اگر توبه كند. بخشوده مي شود يا نا اميد باشد و آرزوي مرگ كند آبروي از ميان رفته را چه كند و ديد منفي مردم نسبت به خود را چگونه عوض نمايد؟

در قرآن كريم، ذات پاك پروردگار 91 بار به عنوان غفور (بسيار آمرزنده) و 5 بار به عنوان غفار (بسيار بخشنده) ياد شده است و بيش از 80 بار سخن از توبه و بازگشت به سوي خدا و قبولي توبه، سخن به ميان آمده است. همة اين ها حكايت از دامنة گسترده رحمت و مغفرت حق تعالي و قبولي توبة توبه كنندگان دارد. در آية سورة نساء مي فرمايد: هر كسي كار بدي انجام داده يا به خود ستم روا داشته (اگر) از خداوند طلب آمرزش كند، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد يافت.

يأس و نا اميدي از لطف و رحمت بي پايان و بي كرانة حق تعالي چرا؟

آيا سخن خداوند را نشنيدي كه به پيامبرش فرمود: اي پيامبر! از قول من به مردم بگو: اي بندگان من! اي كساني كه (با بدي ها و گناهان) بر خود ستم روا داشتيد، از حمت خداوند نا اميد نشويد (و بدانيد كه در صورت توبه كردن) خدا همة گناهان را مي آمرزد، چه اين كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.(1)

آنان كه از روي عناد و لجاجت، عصيان با پروردگار هستي نكرده اند، يا بر آن موضع نيستند، بلكه گناه آنان از روي جهل و سهو و پيروي هواي نفس و غلبة نفس اماره و مقتضيات جواني آنان بوده و سپس توبة حقيقي كرده اند، چرا مأيوس شوند؟ يأس از رحمت الهي، از گناهان كبيره و در رديف كفر قرار دارد!

توبه كننده، محبوب خداست قرآن كريم فرموده: ان الله يحب التّوابين؛(2) يقيناً خداوند توبه كنندگان را دوست دارد.

در مورد آبروي ريخته شده، بيان اين نكته كافي است كه بدانيد: توبه حقيقي و اخلاص دروني و تقواي عملي، آبروي رفته را باز مي گرداند، و خداوند مقلب القلوب است و قلب هاي ديگران را به آدمي معطوف مي سازد و او را محبوب قلب ها مي گرداند.

سحرخيزي و نماز شب، مداومت به زيارت امين الله، خواندن مناجات شعبانيه با حضور قلب و توجه به معاني و مفاهيمش، ارتباط روحي با حضرت بقيه الله (عج الله تعالي فرجه) با خواندن دعاي عهد و ندبه و زيارت آل ياسين، دل را نوراني و ايمان را قوي مي كند و انسان را محبوب خدا و خلق مي گرداند.

در زيارت امين الله(ع) از خدا مي خواهيم: مرا نزد اهل آسمان ها و اهل زمين محبوب بگردان.

قرآن مجيد رمز محبوبيت را ايمان و عمل صالح مي داند: كساني كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادند، خداوند محبت آن ها را در دل مردم مي افكند. كدام عمل صالح بهتر از توبه يافت مي شود؟ البته نبايد انتظار داشت كه يكدفعه همه چيز عوض شود. كسي كه بين مردم گناهي مرتكب شده، هر چند توبه كند و عملش را جبران نمايد، براي مدتي، سابقة گذشتة او همچنان تداعي مي كند، اما به مرور، قضاوت مردم عوض خواهد شد.

پي نوشت ها:

1. زمر (39) آية 53.

2. بقره (2) آية 222.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.